Szacowanie kosztów napraw gwarancyjnych

Większość wyrobów to obiekty naprawialne, którym po uszkodzeniach można przywrócić stan zdatności. Często wykonuje się też naprawy zapobiegawcze, które powinny zapewnić wysoką niezawodność w użytkowaniu maszyn. Dotyczy to zwłaszcza maszyn użytkowanych okresowo, sezonowo lub kampanijnie, np. maszyn rolniczych, sprzętu wojskowego itp.

Naprawialną maszynę można odnawiać w nieskończoność, ale im jest ona starsza, tym większy musi być zakres naprawy zapewniającej wymaganą niezawodność w kolejnym okresie użytkowania. Większy jest też koszt naprawy. Można wyznaczyć ekonomicznie uzasadniony zakres opłacalnej naprawy. Zagadnieniami takimi zajmują się teoria odnowy i niezawodności obiektów, a także teoria eksploatacji obiektów technicznych. Kryterium wymiany maszyny na nową nie zawsze ma jednak charakter wyłącznie ekonomiczny. Często decydują względy techniczne, w tym tzw. „moralne zużycie maszyny” wynikające z postępu technicznego, względy ergonomiczne lub ekologiczne, względy strategiczne lub operacyjne itp.

Szacowanie kosztów napraw gwarancyjnych ma znaczenie dla przedsiębiorstwa, gdyż występują dodatkowe nakłady zwiększające tzw. ogólne koszty wyrobu. Ten aspekt firmy często starają się eliminować lub ograniczać dając gwarancje alternatywne, np. na tzw. „przebieg” samochodu lub na pewien czas jego użytkowania (w Polsce otrzymywaliśmy gwarancję na 10000 km lub na 1 rok) w zależności od tego, co szybciej wystąpi. Klienci, podejmując decyzję

– 0 kupnie wyrobu, biorą również pod uwagę dostępny serwis oraz rzetelność usług gwarancyjnych, możliwość uzyskania części zamiennych po okresie gwarancji itp. Klient, nabywając za podaną mu cenę wyrób, nabywa nie tylko egzemplarz wyrobu, ale też pewien poziom obsługi związanej z kupnem oraz z opieką nad zakupionym wyrobem.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>